Om 15.15 uur druppelen de kinderen een voor een binnen. Na een lange dag op school zijn ze moe en druk, maar de juffen en meesters zijn zorgzaam en geduldig. De overgang van school naar het Vakhuis verloopt rustig met een broodje, een glaasje water en een praatje.

Dinsdag: kookles

pasta

Meester Ralph kiest iedere week weer een gezond recept die de kinderen in zijn kookles klaarmaken en mee naar huis mogen nemen. Veel kinderen die nu in groep 8 zitten, deden vorig jaar ook al mee in de kooklessen. Eén van die leerlingen vertelt dat ze dit jaar weer meedoet omdat ze koken leuk vindt en omdat ze lekkere dingen maken. Ze kan eigenlijk niet kiezen wat het lekkerste is dat ze gemaakt heeft. Eerst is dat de gezonde kapsalon met kip, tomaten en salade. Maar dan bedenkt ze zich en noemt ze de hutspot. Dit recept kent ze ook uit haar hoofd. Maar de vegetarische burger is eigenlijk ook wel heel lekker. Als ze thuis kookt dan maakt ze alleen cake of taart voor feestjes. Aan het eind van het blok krijgt ze alle recepten mee naar huis. Ze denkt dat ze dan thuis ook een keer één van deze lekkere gerechten gaat maken.

Dinsdag: mediales

Vraag aan de kinderen of ze meer tv of meer YouTube kijken en ze zullen antwoorden dat ze meer YouTuben. We zien steeds meer kinderen zelf ook vloggen in hun vrije tijd. In de medialessen leren ze van een ervaren juf hoe ze zelf een vlog kunnen maken en hoe ze veilig op internet kunnen werken. En ze leren hoe ze foto’s kunnen bewerken. Een jongen uit de medialessen vertelt dat hij de medialessen al in het ‘echt’ gebruikt. Zijn vader heeft namelijk een stichting met een website. Hij heeft zijn vader geholpen om de foto’s op de website beter te maken. Bij de medialessen heeft hij geleerd hoe hij dat moet doen.

Donderdag: techniek

IMG-20181203-WA0003-002
Spijkerkunst maken met spijkers waartussen een draadje wordt gespannen.

In de techniekwerkplaats maken de kinderen in de eerste lessen spijkerkunst. Zo leren ze goed ontwerpen en timmeren. Daarna mogen de kinderen kiezen of ze een flipperkast of een dromenvanger maken. Deze objecten ontwerpen ze eerst op een vel papier. Dat is nog best lastig, want ze moeten goed vooruitdenken over het ontwerp dat straks een echte flipperkast of dromenvanger moet worden. Hoe krijg je bij een flipperkast de flippers op precies dezelfde hoogte? En hoe weet je zeker dat jouw ontwerp op de lasercutter nog herkenbaar is?

Afbeelding1-Aangepast
Voorbeeld van een flipperkast die de kinderen in het Vakhuis namaken.

De dromenvanger wordt met de lasercutter geprint. Tijdens het ontwerpen is het belangrijk dat de kinderen rekening houden met de delen die uitgesneden gaan worden met de lasercutter. Wordt dat mooi of niet? Juf Raghnild ziet een ontwerp voor een dromenvanger dat met de lasercutter niet mooi wordt. Ze laat in een voorbeeld zien wat er dan fout zal gaan. Maar ze vertelt het meisje niet hoe ze het anders moet doen. In plaats daarvan laat ze het meisje zelf nadenken over de vraag hoe ze dat zou kunnen oplossen.

Keuze voor techniek

IMG_20181122_164530-01-Aangepast1

De redenen om techniek te kiezen zijn uiteenlopend. Een jongen zegt dat hij techniek gekozen heeft omdat hij ingenieur wil worden. Hij vindt programmeren het leukst. Daarom heeft hij in het Vakhuis voor techniek gekozen. Daar kan hij leren programmeren.

Een meisje heeft techniek gekozen omdat ze het leuk vindt om te knutselen. Ze zegt: “Ik leer hier nieuwe dingen, zoals tekenen en hameren. Vroeger sloeg ik altijd op mijn duim. Maar nu heb ik het vaker gedaan, dus nu sla ik niet meer op mijn vinger.”

Haar vriendin valt haar bij. Zij houdt ook van knutselen. En van tekenen. Dat doet ze thuis ook veel. Volgens haar is de lasercutter cool. Dat wordt met allemaal kleine lasertjes gedaan.

Ontspannen werkflow

Hoewel de kinderen bij binnenkomst nog druk en moe waren, komen ze tijdens de les al snel in een ontspannen werkflow terecht. Een jongen zit rustig te hameren. Hij neemt de tijd om de spijkers recht in zijn flipperkast te slaan. Een paar meiden zijn geconcentreerd aan het ontwerpen en willen hun tekening graag aan de juffen laten zien. De les vliegt voorbij en als één van de juffen zegt dat ze moeten opruimen protesteren ze. “Als we nou toch maar tot 18.00 uur mochten blijven” zucht een meisje dat nog druk met haar ontwerp voor de dromenvanger bezig is.

Presentaties op 18 december 2018

Op dinsdag 18 december geven de kinderen van alle werkplaatsen een presentatie aan hun familie en belangstellenden. We kunnen dan zien en proeven wat de kinderen gemaakt hebben. De kinderen krijgen die dag ook een certificaat voor het vak dat ze gevolgd hebben!

  • Datum: dinsdag 18 december 2018
  • Locatie: RVC de Hef
  • Inloop: 16:15 uur
  • Start presentaties: 16:30 uur