Tuinles-dec-2018-bladeren-harken-1a

Tuin- en natuurlessen: samenwerking met de buurt

De leerlingen van de Elisabethschool hebben de mazzel dat hun school pal naast de prachtige speeltuin van Speeltuinvereniging Charlois staat. Iedere grote pauze mogen ze daar naar hartenlust spelen. Toen de speeltuinvereniging de school benaderde met de vraag of de leerlingen zo nu en dan een rol konden spelen in het groenonderhoud van de speeltuin, was het niet meer dan logisch om dit te koppelen aan de groenlessen!

Zo gingen alle leerlingen van groep 3 tot en met 8 tijdens hun tuin- en natuurles naar de speeltuin – niet om te spelen, maar om bladeren te harken. De leerlingen hebben niet alleen met veel plezier bergen bladafval bij elkaar geharkt, ze hebben ook geleerd over bladvertering, schimmels en de voor- en nadelen van blad laten liggen. Met een deel van het verzamelde bladafval is een experiment opgezet om bladaarde te maken.

Het overgrote deel van het bladafval is dankbaar overgenomen door de achter de speeltuin gelegen buurtmoestuin. De tuinvrijwilligers in de buurttuin wilden het blad heel graag hebben om hun groentebedden mee af te dekken. De kinderen hielpen graag het blad met kruiwagens naar de buurttuin brengen. Daar kregen ze een leuke rondleiding. Het allerleukste vonden de kinderen de handpomp die er staat. En die mochten ze zelf bedienen! Kortom, een heleboel blije gezichten, zowel onder de kinderen als onder de tuinvrijwilligers. En bij de speeltuin hadden ze minder bladafval om te laten afvoeren, dus daar waren ze ook blij.

Net als de samenwerking van de school met het nabijgelegen verpleeghuis Hannie Dekhuijzen, is de samenwerking tussen school – speeltuin – buurtmoestuin zo goed bevallen dat ze in de toekomst graag vaker samenwerken. Juf Iris is daar heel blij mee, omdat haar lesgebied nu een stuk groter en diverser is geworden.

Juf Iris merkte bij deze samenwerkingen dat het de kinderen een hoog feel-good gehalte gaf om zich in te zetten voor het grotere geheel. “Kinderen hebben van nature een drang om te helpen en die drang konden ze goed kwijt in deze activiteit!”

 

 

constructie-1a

Technieklessen in beeld

De kinderen uit de groepen 3 tot en met 8 doen echt toffe dingen! Juf Maja is zó trots op ze.

Kerstbomen in groep 3 en 4

In groep 3 en 4 waren de kinderen al in kerstsfeer met het maken van kerstboompjes van hout. De houtstokjes moesten van breed naar smal op een tongspatel worden geplakt. De kinderen moesten goed kijken hoe lang de stokjes waren en ze met elkaar vergelijken. Maar wat als er geen smalle stokjes meer zijn? Dan moet je ze zelf korter zagen!

Constructies in groep 5

De kinderen uit groep 5 hebben hun vouwtechnieken verbeterd met origami. Ze vouwden hun eigen vos en hingen die op in het technieklokaal. Ook hebben ze onderzocht welke constructies stevig zijn. De juf liet eerst zien dat driehoek-constructies het stevigst zijn. Daarna mochten ze zelf constructies bouwen met stokjes en klei. Niet alle leerlingen bouwden een driehoekconstructie. Daardoor konden ze achteraf goed met elkaar bespreken waardoor het komt dat de ene constructie steviger is dan de andere.

Elektriciteit en programmeren in groep 7

Groep 7 heeft een stroomkring gemaakt met een batterij, stroomdraadjes, weerstandje en een led lampje. Daarna hebben ze met Arduino gewerkt. Nu ze dat kunnen mogen ze een zenuwspiraal maken. Op deze manier leren ze programmeren, schroeven aandraaien, gaten opmeten om de plek voor de schroeven te bepalen en ijzerdraad met een tang omvouwen.

Bijenhotel in groep 8

Groep 8 heeft kisten gemaakt voor een bijenhotel. De juf wilde dat ze zelf zouden onderzoeken hoe ze de kist in elkaar moesten zetten. En dat hebben de kinderen echt ontzettend knap gedaan! In de lente worden de bakken in een grotere kast geplaatst. Dat is het bijenhotel. Dan nog rieten matten erin, mooi verven en dan kan het bijenhotel naar buiten voor zijn eerste bewoners!

 

 

3

Filosofielessen: voetballen, Sinterklaas en kerstwensen

Verschillen tussen mannen en vrouwen

Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen? Groep 8 filosofeerde over deze vraag met juf Mirjam. Het begon met een verhaal over de filosofe Simone de Beauvoir. In het verhaal mag zij van haar moeder niet voetballen in een broek. In het filosofisch gesprek dat juf Mirjam met de kinderen voert zeggen de kinderen dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen. En iedereen mag doen wat hij wil. Maar het gesprek wordt steeds ingewikkelder, want er zijn soms wel verschillen tussen mannen en vrouwen. Uiteindelijk zegt een jongen: “Er zijn eigenlijk geen jongensdingen, maar meisjes mogen wel jongensdingen doen, zoals voetballen ofzo.”

Wie is de baas?

De groepen 3, 4 en 5 dachten met elkaar na over de vraag “Wie is de baas?”. In groepjes legden ze kaarten met afbeeldingen van verschillende personen in de ‘juiste’ volgorde: het kind, de moeder, de oma, de koning, een politieagente die de koning een bekeuring geeft, de brandweer. Wie is de baas over wie? De moeder is de baas over het kind. Want het kind is uit de moeder geboren. De oma is de baas over de moeder. Want de moeder is uit de oma geboren. Over wie is de juf de baas? Dat is moeilijker. Want het kind, de moeder en de oma zijn niet uit de juf geboren. Maar de juf is soms toch de baas over het kind, want het kind moet naar de juf luisteren. De juf komt op dezelfde hoogte te liggen als de moeder. Is de oma dan de baas over de juf? En dan komt de koning erbij. Volgens de kinderen is hij de baas over iedereen, want hij is de oudste. Hoe kan dan de politieagente de koning een bekeuring geven als de koning de baas is over iedereen? Nog meer om over na te denken. En aan het einde van de les komt de juf ook nog met een kaart van Sinterklaas! Wie is dan de baas? De juf is de baas over Sinterklaas. Want de juf is de baas op school en die zegt wat Sinterklaas mag doen. Dus Sinterklaas moet naar de juf luisteren.

5 december

In groep 6 en 7 werd het verhaal ‘De heerlijkste 5 december in 574 jaar’ van Annie M.G. Schmidt voorgelezen. In groep 6 ging het filosofisch gesprek over de vraag: “Wat is beter? Kadootjes krijgen of kadootjes geven?” Dat is heel ingewikkeld voor de kinderen. Want kadootjes krijgen is leuker dan geven. Waarom? Omdat je dan krijgt wat je graag wil hebben. Daar wordt je blij van. Een andere leerling brengt daar wat tegenin. Als je iemand ander blij maakt, dan wordt je zelf ook blij. Dan is kadootjes geven dus ook leuk. De juf heeft goed geluisterd naar het gesprek tussen de kinderen, maar weet het nu nog steeds niet. Dus vraagt ze: “Maar wat is dan leuker? Kadootjes geven of kadootjes krijgen?”. Het blijft een ingewikkelde kwestie..

In groep 7 was ‘De heerlijkste 5 december in 574 jaar’ aanleiding voor een gesprek over het bestaan van Sinterklaas. De kinderen zeggen dat Sinterklaas niet bestaat, want je kan hem niet vastpakken. Juf Mirjam vraagt de kinderen eens diep adem te halen en uit te ademen. En vraagt dan: “Kan je lucht vastpakken? Bestaat dat?”

Kerstwens

In de laatste lessen voor de kerstvakantie maakten de kinderen een tekening met een kerstwens. Daarna stelde juf Mirjam de vraag: “Wat is beter, iets voor jezelf wensen of iets wensen voor een ander?” De kinderen vonden dat het beter is om iets voor een ander te wensen. Maar na wat nadenken waren er ook kinderen die het beter vonden om iets voor jezelf te wensen. Want stel dat je iets voor een ander wenst wat hij helemaal niet wil? En als je iets akeligs voor een ander wenst, dan kun je het ook maar beter voor jezelf wensen. Maar wensen hoeven helemaal niet uit te komen. Je kunt eigenlijk niet weten of een wens uitkomt. En daarom moet je goed nadenken voordat je iets wenst! Want nadenken helpt om te zorgen dat je weet of het een goede wens is voor jezelf of voor een ander.

 

 

kerstster-maken-2

Kook- en smaaklessen: feest in de keuken

December is een echte feestmaand en dat merken we zeker ook in de keuken! In groep 8 hebben de kinderen heerlijke kruidnootjes en speculaas pannenkoeken voor Sinterklaas gebakken. En in diezelfde les hebben ze ook al een beetje kerst gevierd. De kinderen hebben met bloem heel veel ‘sneeuw’ laten vallen door het hele lokaal.. Aan het einde van de les zaten ze zelf ook helemaal onder. Met de kerstliedjes op de achtergrond raakte iedereen al helemaal in de kerststemming!

In groep 5 zat de kerststemming er ook al goed in. De kinderen hadden vlak voor de kook- en smaakles kerststerren gemaakt. Aan het begin van de les kwam één van de kinderen naar juf Deniz toe: “Juf, die kerststerren kunnen we niet opeten. Maar we zijn nu toch bij de kookles. Gaan we wel wat maken wat we dan wel kunnen eten?” Die les hebben de kinderen eetbare kerststerren gemaakt. Van bladerdeeg met ananas, kokos, kaneel, kristalsuiker en abrikozenjam. Daarna mochten de kinderen hun eigen kerstdiner samenstellen. Ieder jaar maken de kinderen in de laatste kookles voor de kerstvakantie een kerstdiner. De kinderen mogen zelf recepten kiezen uit de kookboeken. Het is dan zo gezellig: met elkaar heerlijke gerechten eten aan een sfeervolle tafel.

Namens de leerlingen wensen wij iedereen heerlijke warme feestdagen vanuit de Elisabeth keuken…!!