Hoe ziet de GKA Talkshowreeks 'Succesverhalen' eruit?

In deze talkshowreeks wordt er maandelijks een wetenschappelijk bewezen effectief programma uitgelicht, dat bijdraagt aan het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs. Iedere talkshow bestaat uit drie blokken waarin het Succesverhaal wordt geïntroduceerd, de (wetenschappelijke) onderzoeksresultaten worden besproken en waarin tafelgasten een inkijkje geven in de praktijkwereld van het programma. Tijdens de online talkshow kunnen er live vragen ingestuurd worden door de kijkers.

Aanmelden

Hebt u interesse in een wetenschappelijk onderzocht programma (genaamd ‘Doen-denken’ van Rotterdam Vakmanstad) dat ook goed onderbouwd is en bijdraagt aan het bevorderen van kansengelijkheid in het primair onderwijs? Wilt u als schoolleider, leraar, beleidsmaker of onderzoeker alles weten over dit Succesverhaal? Meld u dan hier aan voor de eerste talkshow uit de reeks.

Succesverhalen #1 Rotterdam Vakmanstad: 'Doen-denken'

Rotterdam Vakmanstad – ondersteund door Stichting De Verre Bergen – ontwikkelt lesprogramma’s waarin gezondheid, duurzaamheid en talentontwikkeling centraal staan. Het programma Doen-denken van Rotterdam Vakmanstad is het eerste programma dat aan bod komt tijdens de talkshowreeks. Dit programma zet in op de verbinding tussen thuis, school en omgeving, met zowel aandacht voor de binnen- als buitenschoolse leefwereld van kinderen.

IMG_9224

Het programma Doen-denken van Rotterdam Vakmanstad is een aanvullend lesprogramma voor basisscholen dat bestaat uit vijf leerlijnen: judo/aikido, koken, natuur, techniek en filosofie. Het doel van het programma is om een positieve bijdrage te leveren aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, met een focus op mediawijsheid, ecowijsheid en welbevinden

Het Kohnstamm instituut heeft onderzoek gedaan naar de effecten van dit programma. Duurzaam en gezond onderwijs als aanvulling op het reguliere lesaanbod, hoe werkt dat? Welk effect heeft dat op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen? En wat zijn de lessons learned uit dit onderzoek? Over deze en andere vragen gaan de tafelgasten in gesprek.

De tafelgasten zijn...

In de eerste talkshow gaan wij in gesprek met Rachid el Ousrouti, directeur van Vakmanstad en Annemiek Veen, senior onderzoeker van het Kohnstamm Instituut. Tevens gaan wij in gesprek met een schoolleideroud-leerlingen en vertegenwoordiger van een fonds die allen betrokken zijn (geweest). Zij zullen onder leiding van Geert Maarse hun kijk op het programma geven en hun ervaringen met ons delen. Ook is tijdens de talkshow ruimte voor uw – online in te sturen – vragen.