Fysieke Integriteit

De basis van de ecosociale cirkel is uitgedacht door de filosoof en oprichter van Vakmanstad, Henk Oosterling. Hij gebruikte deze voor het ontwerpen van het programma Fysieke Integriteit, de voorloper van Doen-denken uit 2007. In eerste instantie draaide dit programma om een combinatie van vaklessen en een warme lunch. De leerlingen aten vier keer per week een gezonde warme lunch met vers fruit toe. Een paar ochtenden per jaar kregen zij een kookles in de professionele keuken op school. En iedere week kregen zij drie vakken:

  • Judo voor een extra beweegmoment;
  • Tuinles om de stadsnatuur te leren kennen en hun eigen groente, fruit en kruiden te kweken;
  • Filosofie waarin de leerlingen van groep 6, 7 en 8 de skills van het samen denken leren.

Zo werd de basis gelegd voor goed leren zorgen voor jezelf, voor elkaar en voor de wereld.

De ontwikkeling van de ecosociale cirkel

De ecosociale cirkel is stapje voor stapje verder ontwikkeld tot het huidige programma Doen-denken. Hierin verzorgen we wekelijks vijf vakken voor groep 1 tot en met 8: judo en aikido, koken, tuinieren, techniek en filosofie. De warme lunch heeft plaatsgemaakt voor kooklessen. Techniek is toegevoegd om de leerlingen te helpen kritische producenten en consumenten te worden. Ecowijsheid en mediawijsheid groeien namelijk niet alleen met sporten, tuinieren, koken, samen eten en samen denken, maar ook door anders te leren produceren.