Alle leerlingen kregen echte labjassen, veiligheidsbrillen en handschoenen alvorens zij het tot laboratorium getransformeerde klaslokaal betraden. Voor zowel Fio als voor Yasemin was deze les onvergetelijk. “We konden het nu echt met onze ogen zien, dat is veel leuker dan de plaatjes in de boeken”, zegt Fio. Voor Yasemin ging er een wereld voor haar open toen zij uiteindelijk zelf het DNA uit de aardbei haalde. “Ik wist niet dat er zoveel DNA in een aardbei zat.”

Bron: youtu.be

Directeur van Vakmanstad, Rachid el Ousrouti, staat trots achterin de klas te kijken hoe de leerlingen fun met het serieuze laboratoriumwerk combineren. Volgens Rachid snijdt het mes aan twee kanten. “Organisaties zoals Thermo Fisher die bereid zijn een diepte-investering te doen in het onderwijs krijgen er zelf ook veel voldoening uit. Tegelijkertijd werkt Vakmanstad in de verdiepende lessen aan de juiste skills, succeservaringen en self-efficacy. “Ik ben ervan overtuigd dat de leerlingen hiermee een betere toekomst voor zichzelf opbouwen”, zegt Rachid.

Tijdens de les was ook aandacht voor de verschillende beroepen die je kunt uitoefenen bij een bedrijf als Thermo Fisher. Dat gaat van laborant tot vrachtwagenchauffeur en van logistiek medewerker tot biomedisch onderzoeker. Op de vraag wat de leerlingen zouden willen worden werd enthousiast gereageerd. Zo wil Imran later werken als onderzoeker of als laborant. Krishan is het met hem eens. “Ik vond het echt leuk om met de reageerbuisjes te werken en dan te zien dat er ook echt een reactie plaatsvond in de reageerbuis.”

afbeelding-artikel-website-1

Juf Iris is zichtbaar tevreden over de reeks van lessen over DNA die zij heeft gegeven en dan nu het practicum met gastdocent Amina als afsluiting. “Deze samenwerking smaakt naar meer!” Na ontvangst van hun certificaten voor het succesvol halen van DNA uit een aardbei gaan de leerlingen vol trots naar hun volgende les, maar niet zonder gastdocent Amina en juf Iris te bedanken voor de les.

“Bedrijven en overige maatschappelijke organisaties die willen investeren in de talenten voor de toekomst, zijn bij Vakmanstad meer dan welkom”, stelt Rachid. “Samen stomen wij ze klaar voor de toekomst en leveren op deze wijze onze bijdrage aan het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs.”

Doen-denken is een programma op basisscholen dat onder schooltijd verdiepende lessen aanbiedt. Het programma omvat vijf leerlijnen: Gezond (met kook- en smaaklessen), Groen (met tuin- en natuurlessen), Filosofie, Techniek en Judo. Hierin leren kinderen wat een gezonde en duurzame leefstijl is. Dat gaat over een gezond lichaam, sociale vaardigheden en zorgvuldig omgaan met de wereld om je heen. Dit is gebaseerd op de ecosociale cirkel: bewegen, verbouwen, koken, eten en reflecteren. Inmiddels werkt Rotterdam Vakmanstad met ongeveer 1200 leerlingen, die per week 5 uur aan extra lessen krijgen van vakdocenten, het hele jaar rond.

afbeelding-artikel-website-2