Wie: Elke Schuller – van der Heijden
Leeftijd: 28 jaar
Wat: groepsleerkracht groep 3 en bouwcoördinator
Woont in: Waalwijk
Lievelingseten: preischotel

‘Ik woon met mijn man in Waalwijk. De Efteling is onze achtertuin, vanuit ons dakraam zie ik de ingang en als de wind goed staat, horen we de Vliegende Hollander. Heel grappig, we komen er vaak. In mijn vrije tijd knutsel ik graag, ik maak bijvoorbeeld kaarten. En ik hou van haken en koken.’

‘Als kleuter wist ik al dat ik juf wilde worden. In mijn eigen schooltijd hobbelde ik overal een beetje doorheen maar rekenen was niet mijn sterkste kant. Na de basisschool moest ik naar het vmbo, maar voor de pabo had ik havo nodig. Na een jaar heel hard werken mocht ik overstappen naar de havo en zo ben ik aansluitend doorgestroomd naar de pabo. Door de jaren heen waren er meerdere leraren die in mij geloofden, dat was heel fijn.’

‘Dit is mijn 5e jaar op de Globe. Ik ben begonnen als woordenschat-juf en werk nu 4,5 jaar fulltime op de Globe. Ik sta nu 2 jaar voor groep 3. Daarnaast ben ik bouwcoördinator, dat is de schakel tussen de leerkrachten en de directie van de school. En ik begeleid twee LIO-studenten, leraren in opleiding. Het is druk maar ik vind het leuk om mijn steentje bij te dragen.’

Mijn Vakmanstad

‘Als bouwcoördinator ben ik ook coördinator voor de filosofielessen van Vakmanstad. We proberen de koppeling tussen de Globe en de lessen van Vakmanstad steeds te verbeteren zodat de leerlingen meer leren. Het is belangrijk dat kinderen leren waar dingen vandaan komen of hoe ze ontstaan. De lessen van Vakmanstad kan je goed bij andere lessen gebruiken en op de lessen van de school aan laten sluiten. Zo kun je het onderwijs verrijken.’

KA_Vakmanstad_0319_004-Aangepast

‘Vorig jaar heb ik een thema ontworpen over de bij. Ik heb gekeken hoe ik daarbij kon samenwerken met Vakmanstad en hoe de vakdocenten het thema konden verwerken in hun lessen. In de tuinlessen hebben de leerlingen meer geleerd over de bij. Ook hebben ze bloembollen gemaakt voor op balkon, in de tuin of veldje in de buurt. Uit die bollen met zaadjes groeiden bloemen waar weer bijen op afkomen. Bij de kooklessen kookten de leerlingen met eetbare bloemen en honing. Tijdens de filosofielessen ging het over waarom bijen belangrijk zijn voor ons bestaan, de judoles ging in op verdedigen en hoe en waarom bijen dat doen. En in de techniekles maakten de kinderen een bijenhotel. Mijn neef is imker en kwam in zijn witte pak vertellen en laten zien hoe hij met rook de bijen rustig houdt. Ook liet hij zien hoe een bijenkast in elkaar zit. Met een plaatje van bijenwas en een stuk lont maakten we een kaars. Zo ontstond er eigenlijk een heel breed lespakket.’

Mijn wereld

‘Ik blijf mezelf ontwikkelen door nieuwsgierig te blijven naar nieuwe dingen. Ik sta open voor dingen die bij kinderen spelen en kijk of ik er een connectie mee kan maken. En door zelf een beetje kind te blijven en mijn creativiteit te behouden. Andere leerkrachten inspireren en het onderwijs beter maken, dat is toch wel mijn ambitie. Het lijkt me mooi om als intern begeleider te werken. Of bij een onderwijsadviesbureau of een uitgeverij die lesmateriaal of software voor het onderwijs ontwikkelt. De mix van inspireren en ontwikkelen vind ik heel leuk.’

‘Mijn hart ligt echt in het onderwijs, ik vind het belangrijk om iets goeds te doen voor de wereld. Ik wil de leerlingen laten zien hoe leuk leren is, het kan één groot feestje zijn. Ik wil laten zien dat je iets kan bereiken als je weet wat je wilt. Dat je ergens kan komen als je je inzet, dat heb ik zelf ook ervaren.’

KA_Vakmanstad_0319_003-Aangepast