afb-filo

Met de twee groepen 3 op de Elisabethschool deden we het watercircus. Eerst legt de juf uit wat een hypothese is: een hypothese is eigenlijk gewoon een moeilijk woord voor wat je denkt dat er gaat gebeuren wanneer je iets doet. Als ik de bal loslaat, wat zou er dan gebeuren? Wie kan er een hypothese geven? De bal valt op de grond? Echt, denk je dat? Hoe kom je daarbij? Alle dingen vallen op de grond als je ze loslaat? O, nou dan gaan we die hypothese eens even testen. Ik liet de bal los en jawel! De hypothese klopte. Als ik nu het gordijn opendoe, dan is mijn hypothese dat de zon in het lokaal schijnt. Wat denken jullie? Klopt die hypothese? Dat gaan we testen en het gordijn werd opengeschoven. Verdraaid die hypothese klopte ook al.

Daarna mochten alle leerlingen een voorwerpje uitzoeken uit de stapel die ik had meegenomen. Puimsteen, peperclips, doosjes, knopen, autootjes, een pannetje, houten en plastic lepels, plastic knopen een stukje tule, een blok hout, een stuk boombast en grote en kleine schelpen. Wie iets had uitgezocht mocht terug naar zijn plaats en een hypothese maken over wat er zou gebeuren wanneer het voorwerp in de waterbak midden in de kring gegooid zou worden. De volgorde was dus: Voorwerp pakken, een hypothese maken en dan die hypothese testen.

Kleine dingen zijn licht, de hypothese was dat die zouden drijven, maar lang niet alle kleine dingen bleven drijven. IJzeren dingen zinken, want ijzer is zwaar, maar het pannetje is ook van ijzer en dat zonk helemaal niet. Tule is juist weer erg licht en dat zonk heel langzaam. Puimsteen is groot, maar het heeft gaatjes, vanwege die gaatjes werd de hypothese dat het zou zinken. Tijdens de test bleek dat puimsteen drijft. Niet alle hypotheses bleken te kloppen, maar gedacht hebben ze wel en gelachen ook.

Filosoferen met groep 3 over hypotheses Bron: www.youtube.com