Keukenafval scheiden

Kookles-afval-scheiden-Large

Bij koken hebben de kinderen te maken met afval. Verpakkingsmateriaal van diverse materialen, groente- en fruitrestjes, etensresten, papieren doekjes. Kunnen de kinderen het afval benoemen? Wanneer is iets plastic, of papier? Wat betekent GFT? In de bovenbouw lukt dat wel, maar de kleinere kinderen vinden het nog moeilijk. Gelukkig heeft de juf een afvalwijzer én nieuwe afvalbakken om afval in te scheiden! Dat maakt het makkelijker. Zo leren zij dat het groenafval uit meer bestaat dan alleen tuinafval, ook groente en fruit hoort daarbij. Ze gooien het in de GFT bak en mogen de volle bak naar de composthoop in de tuin brengen.

Afval voor het wormenhotel

In de tuin is groep 8 bezig met het bouwen van een wormenhotel. Dat is een heuse wormentoren van vier ‘etages’ die met zorg moet worden ingericht voor de wormen die erbij horen. Die wormen waren al een week aan het bivakkeren in een bak in een donkere ruimte. De kinderen hadden van de juf opdracht gekregen om goed voor ze te zorgen tot het wormenhotel klaar was, want anders zouden ze het niet overleven. Die taak werd uiterst serieus genomen. De wormen hadden zelfs allemaal een naam gekregen.

Tuinles-composthoop-Large

De juf legt uit wat de wormen lusten en wat wel en niet goed voor ze is. Zo leren de kinderen wat op de composthoop mag. Alle restafval uit de pauze, zoals een appel, en het keukenafval mag daar in. De wormen eten alles op en maken goede compost voor de moestuin. Ook de kleinere kinderen leren welke opruimers in de natuur leven: pissebedden, duizendpoten, kevers, aaltjes. Die bodemdieren zijn dus hartstikke belangrijk! En alles wat zij niet op kunnen eten moet door de mens worden opgeruimd. Want anders gaat dat afval zwerven en daar kunnen dieren in verstrikt raken of nog erger, erin stikken! Samen met de juf gaan de kinderen buiten op pad om het zwerfafval op te ruimen, druk pratend over wat er gebeurt met de dieren die dat afval eten.
Het meest fascinerend voor groep 3 tot en met groep 8 is hoe lang afval blijft liggen. Dat jouw kauwgum op de stoep 50 jaar blijft liggen! Dat is toch niet te geloven!

Wanneer is iets dan afval?

Daar mochten ze in de filosofieles nog wat langer over nadenken. Midden in de kring keert de juf een vuilniszak vol afval om. Muesli, een lap stof, keukenrol, lege toiletrol, lege flesjes, brandhout, gedroogde mais en een melkpak met houdbare melk liggen op de grond. De ene helft van de klas bedenkt hoe zij dit “afval” kunnen recyclen. De andere helft hoe zij dit kunnen hergebruiken. De lap stof kan nog een mondkapje worden. De mais kunnen ze poffen tot popcorn. Van de doorgesneden melkpak kunnen ze een speelgoedauto maken. Eén slimmerik bedenkt dat hergebruiken beter is dan recyclen, want dan komt minder co2 vrij.

Aan groep 5 vraagt de juf of dit afval is. De vinden kinderen van wel, want alles wat uit een vuilniszak komt is afval. Het is afval als het vies is, als het op de grond heeft gelegen. Prompt ligt de juf tussen het afval op de grond: “Ben ik nou afval?” Neeeee! Nou, wanneer is iets dan afval?

Vandaag is de Dag van de Duurzaamheid. Op die dag organiseren veel scholen in Nederland een duurzame actie. Bij Vakmanstad hebben we de Dag van de Duurzaamheid aangegrepen om een themaweek over afval te organiseren. Doordat de kinderen in één week op verschillende manieren over afval geleerd hebben zien zij de verbanden in het ecosysteem waar ook zij onderdeel van uitmaken. Afval scheiden blijft dit schooljaar een belangrijk onderwerp, met de bakken om afval te scheiden in de keuken en het wormenhotel in de tuin. De poster over de levensduur van zwerfafval van Nederland Schoon blijft op meerdere plekken in school hangen, om leerlingen eraan te herinneren hoe lang het duurt voordat zwerfafval vergaan is.